Aankondigingen over uw buurt

Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.

Dienstverlening

Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.

Beleid & regelgeving

Officiƫle publicaties van de overheid.

Contactgegevens overheden

Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.

Wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet in verband met de invoering van een meldplicht bij arbeidsongevallen en een vergewisplicht voor uitleners

Met deze wijziging van de Arbowet wordt een verplichting ingevoerd voor degene die een werknemer ter beschikking heeft gesteld aan een derde voor het verrichten van arbeid (uitlener) om een meldingsplichtig arbeidsongeval van deze ter beschikking gestelde te melden bij de toezichthouder. Op dit moment geldt deze verplichting enkel voor de feitelijk werkgever (inlener). Daarnaast wordt het voor een inlener verplicht om het aan de uitlener te melden als de ter beschikking gestelde het slachtoffer is geworden van een meldingsplichtig arbeidsongeval. Verder wordt met dit wetsvoorstel een vergewisplicht ingevoerd. Een uitlener zal na een meldingsplichtig arbeidsongeval waar een door hem ter beschikking gestelde werknemer het slachtoffer van is geworden, bij de inlener bepaalde zaken moeten nagaan en dit schriftelijk vast moeten leggen.

Gegevens

Eerste ondertekenaar Staatssecretaris SZW
Soort regeling Wet
Onderwerp Werk | Arbeidsomstandigheden
Inwerkingtreding per KB Ja
KetenID WGK014483

Voortgang

  1. Huidige stap: Voorbereiding
  2. Raad van State
  3. Tweede Kamer
  4. Eerste Kamer
  5. Bekendmaking

Mijlpalen en documenten

Fase Datum Mijlpaal Documenten
Voorbereiding 20-04-2023 Internetconsultatie (start)
25-05-2023 Internetconsultatie (eind)

Startpagina

Acties

Delen regeling